Преместете и задръжте курсора на мишката върху червената или синята стрелка от схемата за да наблюдавате износването на гумите |
Налягане на въздуха в автомобилните гуми РЕДОВНА ПРОВЕРКА НА НАЛЯГАНЕТО Тъй като гумите ни издържат толкова дълго без да изглежда, че имат нужда от проверка, ние сме склонни да пренебрегнем тази важна задача.И все пак гумите губят налягане, бавно, но сигурно всеки ден. Също така гумите са подложени на огъване и удари, които могат да намалят налягането.Много превозни средства имат различно налягане а предната и задна ос, затова не забравяйте да съобразите този факт ако разменяте местата на гумите на вашия автомобил. Също така не забравяйте да проверите налягането в резервната гума. КЪДЕ МОЖЕТЕ ДА НАМЕРИТЕ ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПРАВИЛНОТО НАЛЯГАНЕ Информация за правилното налягане на гумите може да бъде намерена в упътването към автомобила или върху етикета, залепен върху вратата, колоната, жабката или капака на резервоара. И все пак, ако имате проблеми, можете да се обърнете към автосервиз за помощ. Върху етикета е посочен максималния товар на автомобила, налягането на гумите, както и размера им, който се препоръчва от производителя. ТАБЛИЦИТЕ ЗА НАТОВАРВАНЕ НА ГУМИТЕ. са друг източник.Най-близкият дистрибутор на гуми би трябвало да разполага с тази информация. Тези таблици съдържат не само правилното налягане за масово разпространените размери, но също така и за широките гуми. Например: за HONDA CIVIC: масов размер – 185/65R14; препоръчително налягане 1,9 атм.; размер "+1" е 195/55R15 с препоръчително налягане 2,2 атм. размер "+2" е 205/45R16 с препоръчително налягане 2,4-2,5 атм. Забележете как налягането се увеличава с увеличаване размера на гумата, за да задоволи товарния капацитет на колата. Други фактори, които влияят върху налягането Освен рутинната проверка на налягането има и други обстоятелства, които ни карат да напомпаме гумата. Сезонните или височинни промени повишават или намаляват налягането (на всеки 10°С промяна в температурата налягането се променя с около 0,07 атм). Вероятно най-пренебрегваният фактор е натоварването на камиони и тежкотоварни автомобили. Правилното налягане при тях се определя от действителното натоварване на гумите. Най-добре това става чрез претегляне на автомобила; натоварването може да се променя. ЗАПОМНЕТЕ, ЧЕ ФАТАЛНО ЗА ГУМИТЕ МОЖЕ ДА БЪДЕ НЕДОСТАТЪЧНОТО ИЛИ ПРЕКАЛЕНО НАПОМПВАНЕ. Преместете и задръжте курсора на мишката върху схемата за да наблюдавате износването |
Структура на радиална автомобилна гума Радиалната структура позволява на гумата да се огъва и да поема неравностите на пътя. Радиалната конструкция също така осигурява по-малка степен на триене и следователно намалява износването на протектора. Горният пласт на радиалната повърхнина обикновено се състои от стоманени корди, направени от преплетени стоманени нишки.Стоманените корди осигуряват стабилна основа за по-голяма устойчивст и по-малко износване на грайфера. Те защитават базовата повърхнина от удари и спукване. Допълнителни компоненти като уплътнител на борда, както и още един горен пояс – обикновено се поставят във високоскоростни гуми като позволяват на гумата да запази формата си при завой и увеличават нейната стабилност при високи скорости. Най-горната част на гумата, която привлича и повече внимание, е протекторът. Материалът, който се използва при неговото създаване се нарича просто "съставка на протектора", и се различава при типовете гуми. При една зимна гума, например, съставният елемент на протектора осигурява максимално сцепление в студени условия. Състезателните гуми пък съчетават съставки, които осигуряват устойчивост при високи температури. По-голяма част от гумите са изградени от подходящи за всички сезони съставки за добро сцепление при всякакви условия. Освен това съставката трябва да осигурява добро устойчивост на износване. Тези две основни цели – сцепление и устойчивост на износване – остават едно от най-големите предизвикателства за производителите на гуми. Въпреки че има огромно разнообразие в дизайна на протектора, съставните му елементи не се променят. Блоковете на протектора осигуряват сцепление във краищата му. Във блока има ламели за осигуряване на допълнително сцепление. Каналите във блока отвеждат водата извън него. Раменните блокове осигуряват защита и допълнително сцепление при остри завои. |
Основни параметри на летите алуминиеви джанти схема 2 схема 1 Примерни означения на праметрите на алуминиева джанта BSA Модел - BSA 187 Размер цола - 6,5x15 Офсет мм - 38 P.C.D.,мм - 100 Отвори,бр. - 4 Централен отвор,мм - 67,1 Използвани мерни единици: цола (инча) - за размера на джантата, мм - за офсет, P.C.D. и диаметър на централния отвор. |
Баланс на автомобилните гуми Поддържането на баланса на гумите от изключителна важност за автомобила. Балансът на гумите не само осигурява по-комфортно возене, но и е ключов фактор за удължаване живота на гумата. Целта на тази статия е да ви помогне да разберете процеса на балансиране и неговата важност за гумите. Може би най-убедителният аргумент в полза на баланса идва от един очевиден факт – съвременните автомобили се правят все по-леки. Тежките автомобили от миналото всъщност поглъщаха голяма част от вибрациите преди те да бъдат усетени от шофьора. По-гъвкавото окачване също упражняваше този ефект. Вторият фактор е технологията на гумата – по принцип съвременният стил в нископрофилните гуми, наложен от изискванията на пазара, предлага по-добра обратна връзка на шофьора със условията на пътя. Също така нископрофилните гуми не оказват голямо съпротивление при въртене, което спомага за икономията на гориво. Резултатът е, че и най-лекият дисбаланс на гумата (по-малко от 15 грама) може да бъде усетен, което е значително по-малко в сравнение с гумите от преди десет години. За онези от вас, които са преминали към по-голям цол гуми и джанти, балансът става още по-важен. ПРОЦЕСЪТ НА БАЛАНСИРАНЕ Най-добре е да започнем с това що е дисбаланс. Когато гумата се слага на джантата се получава така, че два не чак толкова съвместими компонента се обединяват в един механизъм, който тежи 15-20 кг. (това е средното тегло на гумата и джантата взети заедно при автомобилите). Възможността тежестта да се разпредели напълно точно между радиалните и странични (аксиални) центрове е на практика немислима. Все пак да не забравяме, че само 10-15 грама са достатъчни, за да се усети вибрация. Илюстрацията по-долу показва как промяната в баланса създава вибриране. Статичният дисбаланс предизивиква подскачане или вертикална вибрация на колелото. Динамичният дисбаланс създава странична вибрация. В повечето случаи се срещат и двата вида дисбаланс, което изисква да се направи и т.нар. динамично балансиране, познато като въртящ баланс, при който гумата се балансира чрез равномерно разпределяне на тежестите. Балансиращата система посочва на механика къде да постави балансиращите тежести върху джантата, за да премахне дисбаланса. Когато балансиращата система изпълни своя контролен тест за разпределяне на тежестите, съвкупността от гума и джанта е балансирана и няма да се получи вибрация. Това, разбира се, води до по-добър комфорт на возене и равномерно износване на гумата. Кога да балансирате гумите си Нека предположим, че сте изминали около 8 000 км след като сте купили гумите си. Трябва да имате предвид, че завоите, неволните удари, дупките, както и карането по неравните пътища водят до неравномерно износване на протектора. Представете си, че някоя дупка е нарушила центровката на автомобила ви, което неминуемо довежда до неравномерно износване. В такъв случай освен, че ще трябва да смените местата на гумите и фиксирате центровката на автомобила, ще трябва и да ги балансирате отново. Дори и да не усещате вибрации, това не значи, че ги няма. Неравномерното износване на протектора създава дисбаланс, който пък от своя страна води до нагряване и износване на гумите. Други източници на вибрация Често се случва гумите ви да са балансирани, но вие да усещате вибрации. Ето и някои причини за това: - изкривена джанта - деформирана гума - неправилно поставяне на джантата върху оста - неравномерна твърдост на страниците на гумата - износване на спирачен механизъм - проблем в ходовата част - проблем в окачването - неизправност на колелото - промяна в центровката Баланс на висококачествени гуми и джанти В редки случаи гумата може да е произведена с неравномерна твърдост на страниците, което би довело до проблеми при шофирането. Днес има балансиращи машини от ново поколение, които отчитат това и насочват механика да монтира гумата така, че да се постигне максимална оптимизация за отстраняване на този проблем, като в същото време се спазват правилните спецификации. Ако това не бъде постигнато в рамките на допустимия баланс, дефектната гума трябва да се смени. Поставяне на балансиращи тежести клипсови тежести самозалепващи се тежести |
Таблица със стойностите на товарните индекси на гумите Товарният индекс представлява цифров код, показващ максималния товар, който може да издържи гумата при скоростта, съответстваща на скоростния й символ. |
индекс | кг. | индекс | кг. | индекс | кг. | индекс | кг. |
70 | 335 | 88 | 560 | 106 | 950 | 124 | 1600 |
71 | 345 | 89 | 580 | 107 | 975 | 125 | 1650 |
72 | 355 | 90 | 600 | 108 | 1000 | 126 | 1700 |
73 | 365 | 91 | 615 | 109 | 1030 | 127 | 1750 |
74 | 375 | 92 | 630 | 110 | 1060 | 128 | 1800 |
75 | 387 | 93 | 650 | 111 | 1090 | 129 | 1850 |
76 | 400 | 94 | 670 | 112 | 1120 | 130 | 1900 |
77 | 412 | 95 | 690 | 113 | 1150 | 131 | 1950 |
78 | 425 | 96 | 710 | 114 | 1180 | 132 | 2000 |
79 | 437 | 97 | 730 | 115 | 1215 | 133 | 2060 |
80 | 450 | 98 | 750 | 116 | 1250 | 134 | 2120 |
81 | 462 | 99 | 775 | 117 | 1285 | 135 | 2180 |
82 | 475 | 100 | 800 | 118 | 1320 | 136 | 2240 |
83 | 485 | 101 | 825 | 119 | 1360 | 137 | 2300 |
84 | 500 | 102 | 850 | 120 | 1400 | 138 | 2360. |
85 | 515 | 103 | 875 | 121 | 1450 | ||
86 | 530 | 104 | 900 | 122 | 1500 | ||
87 | 545 | 105 | 925 | 123 | 1550 |
Стандарт за качество на гумите – UTQG Стандартът UTQG се използва за определяне на качеството на гумите. Разработен от Министерството на транспорта на САЩ (DOT) и влиза в сила през април 1979. Показателите в този стандарт са износване на протектора, сцепление (на мокро) и температура и се отнасят само до гуми за леки автомобили със диаметър на джантата над 13 цола като не включват зимни гуми и гуми за лекотоварни автомобили. Важно е да се знае, че тестовете за оценяване на гумата не се провеждат от Министерството на транспорта, а от самите производители или от специално ангажирана независима компания. Когато оценката е определена, тя се изписва на страничните стени на гумата и на самия етикет. Износване на протектора Оценката е базирана върху тест, проведен при реални пътни условия като гумата се тества заедно със стандартизирана контролна гума. Автомобилът, върху който са монтирани гумите прави няколко обиколки от по 400 мили, докато навърти 7200 мили (11 520 км) като на всеки 800 мили (1287 км) се прави проверка на налягането и дълбочината на протектора, въртене на гумите и центровка. Стойностите за износване на тестваната и стандартнта гума се отчитат по време и при приключване на теста. След това се изчислява очакваната издръжливост на гумата като се използва индекс 100 %, който отговаря на 30 000 мили (48 279 км), оттук оценка 100 е стандартна. Например, оценка 150 означава, че животът на протектора е 50 % по-дълъг от стандартните 30 000 мили, т.е. 45 000 мили (72 400 км). Сцепление Тестът се провежда върху мокра асфалтова или бетонна настилка и не включва оценка на спиране и завиване на сухо и мокро или устойчивост към аквапланинг при висока скорост. Ремаркето, върху което са монтирани гумите се дърпа от камион при постоянна скорост от 65 км/ч върху мокър терен. Сензорите на оста на ремаркето отчитат коефициента на триене след натискане на спирачките. През 1997 беше представена нова оценка за сцепление „АА” за гуми с най-добри показатели по този критерий, т.е над 0,54 g на асфалт и 0,41 g на бетон. Другите са: "А" – означава, че гумата има коефициент на сцепление над 0,47 g на асфалт и 0,35 g на бетон; "В" – над 0,38 g на асфалт и 0,26 g на бетон; "С" – по-малко от 0,38 g на асфалт и 0,26 g на бетон. Температура (устойчивост) Тази оценка показва до каква степен се образува или разсейва топлина от гумата. Ако гумата не може да разсейва топлината ефективно или да издържа на разрушителното й въздействие, високоскоростните характеристики се влошават. Тестът се състои във въртене гумата срещу лабораторна стоманена джанта при увеличаване на скоростта. Оценка Скорост в км/ч A Над 184 км/ч B Между 160 и 184 км/ч C ( минимално допустима ) Между 136 и 160 км/ч |