Преместете и задръжте курсора
на мишката върху
червената
или синята стрелка от схемата
за да наблюдавате износването
на гумите
 
 

Причини за неправилното износване на гумите
Обозначения и маркировка върху автомобилните гуми
Таблица със стойностите на скоростните индекси на гумите
Методи за правилен подбор и комбиниране на гуми и джанти
Основни параметри на автомобилните гуми
Налягане на въздуха в автомобилните гуми
Схеми за размяна местата на автомобилните гуми
Основни параметри на летите алуминиеви джанти
Баланс на автомобилните гуми
Структура на радиална автомобилна гума
UTQG  -  Стандарт за качество
                      
на  гумите – UTQG
                                       Причини за неправилното износване на гумите

                                                                         Нарушена сходимост
  Сходимостта е показател, който отразява разположението на предните колела едно - спрямо друго. Когато разстоянието  
  между предните краища на колелата е по-голямо от разстоянието между задните краища, говорим за така наречената 
  "отворена предница". В този случай се изтрива по-бързо вътрешната част на протектора на гумата. Когато разстоянието 
  между предните краища на колелата е по-малко от разстоянието между задните краища, говорим за така наречената 
  "затворена предница". В този случай се изтрива по-бързо външната част на протектора на гумата.
  Фирмите, производителки на автомобили, предоставят технически данни за диапазона, в който може да се изменя
  сходимостта за всеки водел автомобил.
 
 
Предница на автомобил,
погледната отгоре

                                                                                       Наклон

  Наклонът представлява изместване горния край на автомобилното колело
навътре (към каросерията) или навън 
  (съответно
отрицателен или положителен наклон). Подходящият наклон осигурява равномерно прилепване на
  протектора на гумата към пътната настилка.
  При наличие на
положителен наклон се износва по бързо външният край на протектора на гумата и обратно -
  при наличие на
отрицателен наклон - вътрешният край на протектора. Фирмите, производителки на автомобили,
  предоставят технически данни за диапазона, в който може да се изменя наклонът за всеки модел автомобил.
Преместете и задръжте курсора на мишката върху червената или синята стрелка от схемата за да наблюдавате износването на гумите
Предница на автомобил,
погледната отгоре
                                                                Меки или пренапомпени гуми

   Друга причина, която може да доведе до неправилно износване на протектора е некоректното налягане на въздуха в 
   гумата. Гумите трябва да бъдат помпени до налягането, указано от производителя на автомобила.
   Ако гумата е мека се получава по-бързо износване на
външните части на протектора.
   Във вътрешността на мека гума се генерира голямо количество топлина, която може да увреди нейната структура.
   Ако гумата е пренапомпена се износва в по-голяма степен
централната част на протектора. В този случай 
   протекторът не осигурява подходящ контакт с повърхността на пътя и поведението на гумата става непредсказуемо.
Обозначения и маркировка върху автомобилните гуми



 
                                Схеми за размяна местата на автомобилните гуми

 
Посочете с мишката цветните кръгове за да получите по-подробна информация за обозначенията и маркировката
върху автомобилната гума
 
  Гумите се износват в различна степен в зависимост от мястото, където са поставени (предни или задни колела), както 
  и от вида на предавката на автомобила (предно или задно задвижване, 4х4).
  За да се удължи живота на гумите е необходимо през определен период от време местата им да се разменят, като
  това става по начин, показан на схемата.
  Различните производители препоръчват различни периоди, но размяната на местата трябва да става след изминаване
  на не-повече от 3000 до 5000 км.

Основни параметри на автомобилните гуми
  Широчината на гумата е разстоянието между двете страни на напомпана гума в най-широката й част.
  Измерва се в милиметри.

Височината е равна на разстоянието между вътрешния ръб на гумата и най-високата част на грайфера, при липса на   
  приложен натиск върху гумата. Измерва се в милиметри.

  Вътрешният диаметър е равен на диаметъра на вътрешния ръб на гумата. Измерва се в цолове (инчове).

  Пропорционалното отношение е показател, който се получава по формулата: (височина/широчина) x 100

  При липса на стойност за пропорционалното отношение се приема пропорционално отношение 82.
 
Например: 155 R 13 = 155 / 82 R 13
 
Налягане на въздуха в автомобилните гуми
















 
РЕДОВНА ПРОВЕРКА НА НАЛЯГАНЕТО
  Тъй като гумите ни издържат толкова дълго без да изглежда, че имат нужда от проверка, ние сме склонни да 
  пренебрегнем тази важна задача.И все пак гумите губят налягане, бавно, но сигурно всеки ден. Също така гумите са 
  подложени на огъване и удари, които могат да намалят налягането.Много превозни средства имат различно налягане    
  а предната и задна ос, затова не забравяйте да съобразите този факт ако разменяте местата на гумите на вашия 
  автомобил. Също така не забравяйте да проверите налягането в резервната гума.

КЪДЕ МОЖЕТЕ ДА НАМЕРИТЕ ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПРАВИЛНОТО НАЛЯГАНЕ
Информация за правилното налягане на гумите може да бъде намерена в упътването към автомобила или върху етикета, залепен върху вратата, колоната, жабката или капака на резервоара. И все пак, ако имате проблеми, можете да се обърнете към автосервиз за помощ. Върху етикета е посочен максималния товар на автомобила, налягането на гумите, както и размера им, който се препоръчва от производителя.

ТАБЛИЦИТЕ ЗА НАТОВАРВАНЕ НА ГУМИТЕ.
са друг източник.Най-близкият дистрибутор на гуми би трябвало да разполага с тази информация. Тези таблици съдържат не само правилното налягане за масово разпространените размери, но също така и за широките гуми.
Например: за HONDA CIVIC:
    масов размер –
185/65R14; препоръчително налягане 1,9 атм.; 
  размер "
+1" е 195/55R15 с препоръчително налягане 2,2 атм. 
        размер "
+2" е 205/45R16 с препоръчително налягане 2,4-2,5 атм.
Забележете как налягането се увеличава с увеличаване размера на гумата, за да задоволи товарния капацитет на колата.

Други фактори, които влияят върху налягането
Освен рутинната проверка на налягането има и други обстоятелства, които ни карат да напомпаме гумата. Сезонните или височинни промени повишават или намаляват налягането (на всеки 10°С промяна в температурата налягането се променя с около 0,07 атм). Вероятно най-пренебрегваният фактор е натоварването на камиони и тежкотоварни  
автомобили. Правилното налягане при тях се определя от действителното натоварване на гумите. Най-добре това
става чрез претегляне на автомобила; натоварването може да се променя.
ЗАПОМНЕТЕ, ЧЕ ФАТАЛНО ЗА ГУМИТЕ МОЖЕ ДА БЪДЕ НЕДОСТАТЪЧНОТО ИЛИ ПРЕКАЛЕНО НАПОМПВАНЕ.

Преместете и задръжте курсора на мишката върху схемата за да наблюдавате износването
  1 атмосфера = 14,22PSI (фунта на квадратен инч) = 0,9807BAR (кг/кв.см.)

                                         ПРАВИЛНОТО НАЛЯГАНЕ

Поддържането на правилно налягане в гумите е толкова важно, колкото и поддръжката 
на двигателя. Икономическите ползи са още по-големи! Правилно напомпените гуми   
издържат повече, спестяват гориво, улесняват управлението и предотвратяват нциденти. 
Ако вземете под внимание отрицателните страни на неподдържането на правилно налягане 
в гумите – по-голям разход на гориво, износване на гумите, трудно управление (може би
и дори загуба на контрол над автомобила) и прегряване – тогава необходимостта от редовно помпане на гумите става още по-ясна.
 
                                     Структура на радиална автомобилна гума

















                                                                                      
    Радиалната структура позволява на гумата да се огъва и да поема неравностите на пътя. Радиалната конструкция
  също така осигурява
по-малка степен на триене и следователно намалява износването на протектора.
  Горният пласт на радиалната повърхнина обикновено се състои от стоманени корди, направени от преплетени
 
стоманени нишки.Стоманените корди осигуряват стабилна основа за по-голяма устойчивст и по-малко износване на
  грайфера. Те защитават базовата повърхнина от удари и спукване.
  Допълнителни компоненти като уплътнител на борда, както и още един горен пояс – обикновено се поставят във
  високоскоростни гуми като позволяват на гумата да запази формата си при завой и увеличават нейната стабилност при
  високи скорости.
  Най-горната част на гумата, която привлича и повече внимание, е
протекторът. Материалът, който се използва при
  неговото създаване се нарича просто "съставка на протектора", и се различава при типовете гуми. При една зимна 
  гума, например, съставният елемент на протектора осигурява максимално сцепление в студени условия.
  Състезателните гуми пък съчетават съставки, които осигуряват устойчивост при високи температури. По-голяма част
  от гумите са изградени от подходящи за всички сезони съставки за добро сцепление при всякакви условия. Освен това
  съставката трябва да осигурява добро устойчивост на износване.

  Тези две основни цели –
сцепление и устойчивост на износване – остават едно от най-големите предизвикателства    
  за производителите на гуми. Въпреки че има огромно разнообразие в дизайна на протектора, съставните му елементи 
  не се променят.
  Блоковете на протектора осигуряват сцепление във краищата му. Във блока има ламели за осигуряване на
  допълнително сцепление.
Каналите във блока отвеждат водата извън него. Раменните блокове осигуряват
  защита  и  допълнително сцепление при остри завои.
                    Методи за правилен подбор и комбиниране на гуми и джанти





 
  От голямо значение за поведението на всеки автомобил е правилното комбиниране на гумите и джантите. Всяко несъответствие в тяхната 
  конфигурация води до неприятности като: промяна показанието на скоростомера, повишаване разхода на гориво, намаляване стабилността на
  автомобила. Преди да се направят промени в размера на гумите и джантите трябва да се спазят някои правила.
                            РАЗМЕР НА ДЖАНТАТА

Широчината на джантата обикновено е по-малка от тази на гумата, за да се получи сигурно прикрепване. Например, гума с широчина 185 мм трябва да се монтира на джанта с широчина 6 инча (152,4 мм), въпреки, че 7 инча (177,8 мм) е размер, по-близък до 185 мм. За да се получи по-добро прикрепване гумата трябва да е по широка от джантата с около 30 мм. Това е така, защото широчината на гумата се измерва в най-изпъкналата й част, където разстоянието е по-голямо от това между вътрешните ръбове, прикрепящи гумата към джантата.
За обикновения наблюдател всички автомобилни гуми са еднакви.Но ако погледнете по-внимателно, ще разберете, че съвременната структура на една автомобилна гума предлага по-голяма степен на маневриране, комфорт на возене, сцепление с пътя, устойчивост на износване и икономия на гориво. Всички тези показатели далеч превъзхождат показателите на гуми, произведени само преди няколко години.
Съвременният дизайн на гумите съчетава използването на над  200 суровини, както и сложно проектиране на стоманени
корди, текстилни пластове и компютърно генерирани форми на протектора (грайфера).През 1946 настъпи революция в автомобилната индустрия с представянето на радиалната гума, чиято конструкция е представена на снимката.В наши дни всички гуми, които се продават на пазара са радиални, поради по-голямата си степен на маневриране, комфорт на возене и устойчивост на износване.Предимствата на радиалната структура са в дизайна на каркаса,  който се намира под протектора и изгражда основата на гумата.Обвивката е направена от множество нишки (най-вече от полиестер), които са комбинарани и формират т.нар. пояси. В една радиална гума тези пояси са поставени успоредно на протектора   на гумата.
                  РАДИУС НА ВЪРТЕНЕ

Това е най-важният параметър, с който трябва да се съобразяваме при промяна конфигурацията на гуми и джанти. Радиусът на въртене е разстоянието от центъра на джантата до върха на протектора при ненатоварена гума. При голяма промяна в радиуса на въртене, в резултат на неправилно комбиниране на гуми и джанти, скоростомерът ще започне да отчита неверни данни. Също така е възможно да се получи повишение в разхода на гориво, тъй като скоростната кутия на всеки автомобил е създадена според оригиналния радиус на въртене на колелата, предвиден от производителя.
ЗАЩО СЛАГАМЕ ПО-ГОЛЕМИ ДЖАНТИ?

Външният вид е най-честият повод за предприемането на тази стъпка, въпреки че това не е най-важното, което ще спечелим. От техническа гледна точка, колкото по-висока е една гума, толкова по-голяма деформация претърпява тя в завой. Това води до понижаване на общата стабилност на автомобила, особено при висока скорост. Затова слагането на по-големи джанти изисква използването на гуми с по-нисък профил, които при натоварване се деформират по-малко. По този начин се печели добра стабилност и най-вече стабилност във виражи и завои.
                                                         "КОНЦЕПЦИЯТА "ПЛЮС ЕДНО"

  При правилен подбор на гуми и джанти е необходимо разликата в радиусите на въртене да е минимална. Подборът  
  може да се направи с калкулатора в дясната част на страницата. Ако изчисленията са ви се сторили твърде подробни,
  съществува и друг метод за правилно комбиниране - т.нар. концепция "плюс едно". Тя се състои в прибавянето на 20
  мм към широчината на гумата и изваждане на 10% от пропорционалното й отношение всеки път, когато увеличавате
  размера на джантата с 1 цол.
                                    Основни параметри на летите алуминиеви джанти













                          
схема 2







 





                                      
схема 1



















                                       
Примерни означения на праметрите на алуминиева джанта BSA

Модел - BSA 187
Размер цола - 6,5x15
Офсет мм  - 38
P.C.D.,мм - 100
Отвори,бр. - 4
Централен отвор,мм - 67,1

Използвани мерни единици:
цола (инча) - за размера на джантата,
мм - за офсет, P.C.D. и диаметър на централния отвор.
 
1 - Широчина на джантата
2 - Диаметър на джантата
3 - Диаметър на централния отвор
4 - P.C.D. - диаметър на кръговата стъпка
5 - Офсет
6 - Легло за спирачния диск
7 - Диаметър на отвора за болтовете
8 - Централна линия
9 - Фланец
10 - Контур на профила
11 - Легло на борда
12 - Отвор за вентила
13 - Диаметър на монтажната повърхнос
Размер на джантата
включва широчина и диаметър на джантата. Например размерът 6,5х15 означава, че джантата е с широчина 6,5 инча и диаметър 15 инча (цола).

Офсет
показва разстоянието от централната линия на джантата до нейната монтажна повърхност (схема 1). Офсетът е положителен (+), когато монтажната повърхност се простира отвъд централната линия на джантата. Офсетът е отрицателен (-), когато монтажната повърхност се намира зад централната линия (схема 1).

P.C.D. (ПСД) - диаметър на кръговата стъпка
показва в милиметри диаметъра на кръга, свързващ центровете на отворите за болтовете. Според модела на автомобила варира P.C.D. както и броят на болтовете (схема 2).
                                                Баланс на автомобилните гуми

Поддържането на баланса на гумите от изключителна важност за автомобила. Балансът на гумите не само осигурява по-комфортно возене, но и е ключов фактор за удължаване живота на гумата. Целта на тази статия е да ви помогне да разберете процеса на балансиране и неговата важност за гумите.

Може би най-убедителният аргумент в полза на баланса идва от един очевиден факт – съвременните автомобили се правят все по-леки. Тежките автомобили от миналото всъщност поглъщаха голяма част от вибрациите преди те да бъдат усетени от шофьора. По-гъвкавото окачване също упражняваше този ефект. Вторият фактор е технологията на гумата – по принцип съвременният стил в нископрофилните гуми, наложен от изискванията на пазара, предлага по-добра обратна връзка на шофьора със условията на пътя. Също така нископрофилните гуми не оказват голямо съпротивление при въртене, което спомага за икономията на гориво. Резултатът е, че и най-лекият дисбаланс на гумата (по-малко от 15 грама) може да бъде усетен, което е значително по-малко в сравнение с гумите от преди десет години. За онези от вас, които са преминали към по-голям цол гуми и джанти, балансът става още по-важен.

                                                        ПРОЦЕСЪТ НА БАЛАНСИРАНЕ

Най-добре е да започнем с това що е дисбаланс.
Когато гумата се слага на джантата се получава така, че два не чак толкова съвместими компонента се обединяват в един механизъм, който тежи 15-20 кг. (това е средното тегло на гумата и джантата взети заедно при автомобилите). Възможността тежестта да се разпредели напълно точно между радиалните и странични (аксиални) центрове е на практика немислима. Все пак да не забравяме, че само 10-15 грама са достатъчни, за да се усети вибрация. Илюстрацията по-долу показва как промяната в баланса създава вибриране.











 

Статичният дисбаланс предизивиква подскачане или вертикална вибрация на колелото. Динамичният дисбаланс създава странична вибрация. В повечето случаи се срещат и двата вида дисбаланс, което изисква да се направи и т.нар. динамично балансиране, познато като въртящ баланс, при който гумата се балансира чрез равномерно разпределяне на тежестите. Балансиращата система посочва на механика къде да постави балансиращите тежести върху джантата, за да премахне дисбаланса. Когато балансиращата система изпълни своя контролен тест за разпределяне на тежестите, съвкупността от гума и джанта е балансирана и няма да се получи вибрация. Това, разбира се, води до по-добър комфорт на возене и равномерно износване на гумата.

                                           Кога да балансирате гумите си
Нека предположим, че сте изминали около 8 000 км след като сте купили гумите си. Трябва да имате предвид, че завоите, неволните удари, дупките, както и карането по неравните пътища водят до неравномерно износване на протектора. Представете си, че някоя дупка е нарушила центровката на автомобила ви, което неминуемо довежда до неравномерно износване. В такъв случай освен, че ще трябва да смените местата на гумите и фиксирате центровката на автомобила, ще трябва и да ги балансирате отново. Дори и да не усещате вибрации, това не значи, че ги няма. Неравномерното износване на протектора създава дисбаланс, който пък от своя страна води до нагряване и износване на гумите.
                                           Други източници на вибрация
Често се случва гумите ви да са балансирани, но вие да усещате вибрации. Ето и някои причини за това:

- изкривена джанта
  - деформирана гума
  - неправилно поставяне на джантата върху оста
  - неравномерна твърдост на страниците на гумата
  - износване на спирачен механизъм
  - проблем в ходовата част
  - проблем в окачването
  - неизправност на колелото
  - промяна в центровката

                                      Баланс на висококачествени гуми и джанти













В редки случаи гумата може да е произведена с неравномерна твърдост на страниците, което би довело до проблеми при шофирането. Днес има балансиращи машини от ново поколение, които отчитат това и насочват механика да монтира гумата така, че да се постигне максимална оптимизация за отстраняване на този проблем, като в същото време се спазват правилните спецификации. Ако това не бъде постигнато в рамките на допустимия баланс, дефектната гума трябва да се смени.


                                           Поставяне на балансиращи тежести









     
      клипсови тежести










самозалепващи се тежести
 
Статичен дисбаланс: Появява се при олекотяване или натежаване на гумата в определена точка, при което гумата започва да се върти неравномерно и колелото започва да вибрира (бие) вертикално.
Динамичен дисбаланс: Появява се при неравномерно разпределение на тежестта в едната или двете страни на гумата/колелото, при което се създава вибрация или треперене на колелото.
Монтаж

Съвременните висококачествени гуми и джанти позволяват оптимален монтаж. Върху гумата има обозначена точка, която трябва да се постави срещу отвора за винтил върху джантата. При това монтиране на гумата върху джантата се осигурява максимална оптимизация , която намалява до мимимум броя на тежестите, които трябва да се поставят, за да се коригира остатъчния дисбаланс.
Дизайнът на съвременните джанти налага по-специален начин на поставяне на тежестите, за да се постигне прецизен баланс и естетически вид. Механикът във сервиза ще ви предложи най-добрия метод за вашия тип джанта.

При стандартния баланс се използват
само клипсови тежести. Този метод се прилага предимно върху стоманени и алуминиеви джанти производствено оборудване (използват се различни видове тежести в зависимост от типа джанта).
При комбинирания баланс се използват едновременно клипсови и самозалепващи се тежести, които се поставят от вътрешната страна на джантата.

Използването на самозалепващи се тежести се среща най-вече при алуминиевите или хромирани джанти или при други джанти, които са с по-деликатна повърхност. Тежестите отново се поставят от вътрешната страна на джантата.

Таблица със стойностите на товарните индекси на гумите




Товарният индекс представлява цифров код, показващ максималния товар, който може да издържи гумата при скоростта, съответстваща на скоростния й символ.

индекс кг. индекс кг. индекс кг. индекс кг.
70 335 88 560 106 950 124 1600
71 345 89 580 107 975 125 1650
72 355 90 600 108 1000 126 1700
73 365 91 615 109 1030 127 1750
74 375 92 630 110 1060 128 1800
75 387 93 650 111 1090 129 1850
76 400 94 670 112 1120 130 1900
77 412 95 690 113 1150 131 1950
78 425 96 710 114 1180 132 2000
79 437 97 730 115 1215 133 2060
80 450 98 750 116 1250 134 2120
81 462 99 775 117 1285 135 2180
82 475 100 800 118 1320 136 2240
83 485 101 825 119 1360 137 2300
84 500 102 850 120 1400 138 2360.
85 515 103 875 121 1450    
86 530 104 900 122 1500    
87 545 105 925 123 1550    
 
 
                                         Стандарт за качество на гумите – UTQG

Стандартът UTQG се използва за определяне на качеството на гумите. Разработен от Министерството на транспорта на САЩ (DOT) и влиза в сила през април 1979. Показателите в този стандарт са износване на протектора, сцепление (на мокро) и температура и се отнасят само до гуми за леки автомобили със диаметър на джантата над 13 цола като не включват зимни гуми и гуми за лекотоварни автомобили.

Важно е да се знае, че тестовете за оценяване на гумата не се провеждат от Министерството на транспорта, а от самите производители или от специално ангажирана независима компания. Когато оценката е определена, тя се изписва на страничните стени на гумата и на самия етикет.

Износване на протектора
Оценката е базирана върху тест, проведен при реални пътни условия като гумата се тества заедно със стандартизирана контролна гума. Автомобилът, върху който са монтирани гумите прави няколко обиколки от по 400 мили, докато навърти 7200 мили (11 520 км) като на всеки 800 мили (1287 км) се прави проверка на налягането и дълбочината на протектора, въртене на гумите и центровка. Стойностите за износване на тестваната и стандартнта гума се отчитат по време и при приключване на теста. След това се изчислява очакваната издръжливост на гумата като се използва индекс 100 %, който отговаря на 30 000 мили (48 279 км), оттук оценка 100 е стандартна.
Например, оценка 150 означава, че животът на протектора е 50 % по-дълъг от стандартните 30 000 мили, т.е. 45 000 мили (72 400 км).

Сцепление
Тестът се провежда върху мокра асфалтова или бетонна настилка и не включва оценка на спиране и завиване на сухо и мокро или устойчивост към аквапланинг при висока скорост. Ремаркето, върху което са монтирани гумите се дърпа от камион при постоянна скорост от 65 км/ч върху мокър терен. Сензорите на оста на ремаркето отчитат коефициента на триене след натискане на спирачките. През 1997 беше представена нова оценка за сцепление „АА” за гуми с най-добри показатели по този критерий, т.е над 0,54 g на асфалт и 0,41 g на бетон.

Другите са:

"А"
– означава, че гумата има коефициент на сцепление над 0,47 g на асфалт и 0,35 g на бетон;
"В" – над 0,38 g на асфалт и 0,26 g на бетон;
"С" – по-малко от 0,38 g на асфалт и 0,26 g на бетон.

Температура (устойчивост)
Тази оценка показва до каква степен се образува или разсейва топлина от гумата. Ако гумата не може да разсейва топлината ефективно или да издържа на разрушителното й въздействие, високоскоростните характеристики се влошават. Тестът се състои във въртене гумата срещу лабораторна стоманена джанта при увеличаване на скоростта.

Оценка                                      Скорост в км/ч
A                                                 Над 184 км/ч
B                                                 Между 160 и 184 км/ч
C ( минимално допустима )    Между 136 и 160 км/ч