Формати на телевизионното изображение - 4:3 срещу 16:9
Разбира се доскоро този формат бе основен за професионалното ТВ оборудване в телевизионните центрове и съответно за формата на излъчвания сигнал оттам.
Аналоговият сигнал с формат на изображението 4:3 ще просъществува още дълго, което обуславя и дългото просъществуване на телевизорите с този формат на екрана. Дори при наличие на специален конвертор такъв телевизор е в състояние да се промъкне и в ерата на пълната цифровизация на телевизията.
Историята на формата 4:3 (среща се и като 1,33:1) наброява вече доста славни десетилетия. Любопитно е да се отбележи, че самият формат се появява преди изобретяването на телевизора. На кино лента във формата 4:3 са били снимани предимно "неми" филми, като впоследствие формата става популярен при снимането на кино, което предопределя и самото му разпространение и приложение и при телевизията.
Обуславяйки разпространението на формата 4:3 в киното, производителите на телевизори го възприемат и за техните продукти. И до ден днешен именно телевизорите във формата 4:3 са най-масово произвежданите аналогови телевизори в световен мащаб.
Формат на изображението 4:3
Днес на пазара съществуват два типа твърдо наложили се телевизори - това са телевизорите с формат на изображението 4:3 и 16:9.
Най-широко разпространените формати на изображението
Форматът 16:9 стана фактически международен стандарт за HD телевизорите (моделите с маркировка HD-monitor и HD-compatible могат да имат друго съотношение на страните на екрана). Реално 16:9 е форматът на бъдещето за цифрова ТВ по цял свят.
Тъй като аналоговия стандарт 4:3 все още има живот, не е изключено в бъдеще да възникнат проблеми с новите най-съвременни телевизори. Изображението 4:3 на широкоекранен телевизор ще се показва с черни вертикални кашета (фиг. 1). Като вариант остава то да се изрязва до необходимите размери на екрана или да се разтяга използвайки допълнителни алгоритми при обработката на изображението в цифровите устройства на телевизора. И в двата случая се губи качеството на изображението, като понякога тази загуба е значителна.
Трябва да се спомене, че част от останалите формати, например - 1,85:1 или 2,35:1, често се използват при заснемането на холивусдките филми. Дори на телевизор 16:9 (да не говорим за телевизор с формат 4:3) такъв филм ще се показва в "оптимизиран" вариант, т.е.ще се получат загуби в изображението.
Формат на изображението 16:9
Още през XV век класикът на архитектурата и живописта гениалния Леонардо да Винчи доказва, че най-пропорционално за човека изглежда правоъгълник с отношение на страните 13:8 - това е така нареченото "златно сечение". И така когато е бил изобретен телевизора е било възприето съотношение 4:3 (или 12:9) на страните на екрана. Този избор се обяснявал с големите трудности при производството на широкоекранни кинескопи и управляващата електроника за тях, както и с факта, че почти всички ранни кинофилми са снимани на този формат, който по-късно става основен формат на ТВ изображение за няколко десетилетия.
Тъй като ъгъла на виждане на човек е около 125 градуса, то гледането на филм или предаване на обикновен телевизор с формат на екрана 4:3 създава у зрителя подсъзнателно усещане за нещо нереално, усещане че гледа света през малък тесен прозорец.
Днес вече ги няма тези проблеми и ние сме свидетели как на пазара на видеотехника се появиха различни модели широкоекранни телевизори със формат на екрана 16:9 и даже вече такива с формат 21:9. Почти е невъзможно на пазара да се намерят два идентични по характеристики модела телевизори. Те се отличават както по своите параметри: разделителна способност, формат на изображението, принцип на обработка на сигналите, различните вградени екстри, някои полезни,а други тотално безполезни, така и по външен вид също и вид на екрана и т.н. и т.н.
Формата на екрана е съотношението на широчината към височината на кадъра. В същото време има разработени твърде много формати на изображението - в момента те са повече от двадесет.